Ce inseamna CPM?

By | August 30, 2009

Cum imi doresc ca acest blog sa ofere informatii atat celor existenti in bransa, dar in acelasi timp sa nu ii uit pe cei care isi doresc sa faca parte din ea, am sa incerc sa public cateva post-uri pe teme relativ simple. Ce este un CPM, un CPC, samd.

Pentru azi incepem cu CPM-ul. Adica Cost per Mille, respectiv costul pe mia de afisari. Reprezinta un mod de a achizitiona publicitate online, bazat pe numarul de vizualizari ale vehiculului publicitar (banner, clip video, etc).  In acest mod de achizitie de publicitate online, publicitatea se cumpara in calupuri de cate 1.000 de afisari (1 CPM = 1000 de afisari de banner).

CPM-ul este principalul standard de vanzare de publicitate pe piata romaneasca, principalii publisheri vanzand publicitate sub acest standard. Ca o nota subiectiva, este standardul de vanzare de publicitate online pe care il agreez si eu cel mai mult pentru ca il consider cel mai echitabil, atat pentru publisheri cat si pentru cei care cumpara publicitate. Publisher-ul ofera spatiu de reclama, iar cel care doreste acel spatiu, din ratiuni clasice, target, etc, il cumpara si va afisa acolo reclama pe care o considera el adecvata pentru acea audienta.

Au fost incercari constante de a modifica acest standard de publicitate, in special de catre clienti, care inspirati si de modul de a face publicitate a lui google, si-au dorit migrarea catre o zona in care raspunderea calitatii reclamei, chiar daca e facuta de client, cade in spatele publisher-ului. Respectiv CPC – cost per click.

Dar despre CPC vom vorbi in postul urmator.

5 thoughts on “Ce inseamna CPM?

  1. Krumel

    CPM mi se pare o metoda proasta de promovare datorita efortului mare depus de publisheri sa faca rost de impresions.

    In felul asta ajungem sa facem orice doar ca sa invartim un banner, uitand defapt ca site-urile sint facute pentru vizitatori si abia apoi pentru a vinde reclama.

    CPC mi se pare mult mai profitabil si mai performant. 🙂

  2. Iulian Post author

    Krumel, din punct de vedere al clientului, este foarte ok CPC-ul. Mai ales ca elimina riscul ca sa dea bani daca munca lui nu este buna.

    De exemplu ti se pare ok, ca o companie care decide sa faca publicitate pe un site, in cazul in care isi concepe mesajul prost (nu atrage), audienta gresit (nu intereseaza) sa nu plateasca nimic site-ului care gazduieste reclama, doar pentru ca el a gresit?

    Mie mi se pare gresita din perspectiva publisher o asemenea decizie. De ce sa suporti tu ca publisher riscul ca acea companie sa fi facut alegeri nu tocmai fericite?

    Nu crezi ca e cam prea mult in defavoarea publisher-ului CPC-ul?

  3. Krumel

    Pai ai targetare, ai nisare, ai optiune demografica, ai costul pe performana.

    Publisherul isi primeste banii daca e nisat, daca scrie cum trebuie si daca are relevanta.

    Ca si in marketingul afiliat.

    Doar ca noi sintem obisnuiti sa trantim reclamele si “sa facem bani din online” si succes.

Leave a Reply